29/8

hallådär!

Idag har jag försökt att akta mig från solen så mycket som möjligt. Blev skapligt bränd igår när vi var ute och åkte båt halva dagen och dessutom i värsta solen. Vi åkte iaf över till en ö där vi åt pizza, o de va klass på dom pizzorna.

Sen åkte vi ut och snorkla lite, alex fångade upp en äcklig krabba och la i mitt knä, gissa om jag blev galen!! Fan ta han! haha. jag slängde i den i havet lika fort, men tro inte på fan att han hämtar den igen och försöker övertala mig att hålla i den, GLÖM! men jag försökte ta mig i kragen och göra han stolt, men hann bara känna på det äckliga krypet och det kändes som att hela krabban gräppade min hand med sina klor så noep, de blev inte så att jag höll i krabban, snarare nubbade eller nåt.

(Lagg marke till att krabban gor "winner tecknet" haha)

Sen åkte vi hemåt och grillade bläckfisk till kvällen..

Idag har vi som sagt tagit det lugnt, var iväg och köpte lite winerbröd förut och fikade, nu står alex och göra bläckfisksallad som vi ska äta till förrätt och sen blir de pasta och någon gryta.

Var ute en svang po kvallen for att fiska blackfisk, blev tyvarr ingen fangst men en mysig kvallstur med baten..

I förrgår var vi ute på en lite tripp på moppen, vi åkte till Dobrownik som ligger ca 11 mil från Orebic´. Är minst sagt välbevarad stad, större delen av staden är byggt för över 2000 år sedan, vi var inne i en stor borg som byggdes 300 år fk, vilken sevärdighet! Därför drar borgen också till sig flera tusen turister varje dag, det var smockat.

Vi hyrde ett rum där vi sov en natt. På kvällen gick vi en sväng, sen köpte vi med oss chips o dricka som vi förbrukade på rummet senare. MysMys!

Dagen därpå åkte vi omkring och letade efter ett köpcentrum men hittade ingenting så vi drog oss hemåt ist..

Har stannade vi och pausade vid en jattehog staty

(Tyvarr foddes jag som albino eller nat for jag verkar inte fa sa mkt farg)

Massa pussar och kramar from Croatia!

Ha det best!

24/8

Halllooon!!

Idag var jag och Alex vid en jättefin utsiktsplats uppe i bergen. Det var jätte häftigt, man såg verkligen allting uppifrån. Vi stannade till på en restaurang och beställde 1 liter vatten och en halv liter öl också, viktigt att dricka i värmen. Sen åkte vi hem och åt lite lätt, la oss och tittade på en film och somna till en stund.

Nu sitter vi på ett internet café och uppdaterar oss lite med omvärlden. Blir nog att käka ute idag kan jag tro, vi brukar ju som sagt kunna lyxa till det rätt ofta. Våran vardag är erat lyx! ;-)

Lite bilder ifrån utsiktsplatsen.

Igår spenderade vi hela dagen med peters släktingar, jätte trevliga!

På vägen dit stannade vi till vid en vinodling och köpte med oss lite vin, ca 6 liter av Kroatiens finare vinsorter blev det, storköpare får alltid bonus, så vi fick med en extra flaska gratis.

På dagen bjöds det på mat och självklart kom dragspelet och gitarren fram efter maten och det spelades Kroatisk folkmusik, festligt!

Senare på dagen åkte vi till släktens sommarstuga där vi badade i viken och de serverades melon och allt möjligt gott.

Det är otroligt vackert när man åker i bergen och ser ner på havet och naturen. På vägen hem fick våra ögon ett års förbrukning av godis, jag pratar naturligtvis om den sagolika solnedgången och vi kunde verkligen inte motstå att stanna och slita ännu lite till på kameran.

När vi kom hem tände vi grillen och gjorde iordning middagen. Fick bli lite vin också..

I förrgår tog vi oss en kvällstur med båten, fick även då se en otroligt vacker solnedgång. Vi tittade efter bläckfiskar, men det blev snabbt mörkt så vi hann inte vara ute med båten så länge. Några foton hann även då med att tas..

Nu ska vi ut och gå en sväng, vi hors!

Massa pussar o kramar till er!
p.s. Blir jätteglad av era kommertarer så fortsätt att skriva..

22/8

Hejsan alla glada i det fina svenska vadret? =) haha!

Själv sitter jag på ett internet cafe just nu, mycket svalkande for stunden med luftkonditionering, annars är det runt 35 grader varje dag, inte vart dåligt väder en enda dag, inte sätt regn sen jag var i sverige.

I forrgår var vi på Indiana, en jättefin restaurang och åt middag.
Jag låter bilderna få tala för sig själva.

Igår var vi ute och åkte båt hela dagen, badade och snorklade.
Sen fick vi bus ryck eller så var det bara solsting? vi hittade iaf en bur som någon lagt ut i havet for att fånga fisk, så vi drog upp den och tog oss en titt, där låg det 4 stycken ålar som vi slängde i båten ehe, så middagen blev grillad ål, kanon!

Får se vad vi ska hitta på idag, blir nog en sväng ut med båten och svalka av oss lite iaf.
Vi funderar på att ta en tripp till någon annan stad någon dag, vi får se vart det bär iväg, ingenting är omöjligt när de gäller oss ;)

Hoppas ni har det bra hemma och att vädret blir bättre, för vad jag har förstått så är det svensk traditionell sommar där hemma? dvs regn regn o regn..

Mp3, ni ska ha det underbart på eran resa till Berlin, trist att jag inte kunde följa med men vi får ta igen de med något annat senare =)

Massa Pussar & Kramar från Kroatien!

17/8

19.00

Hejsan!

Nu sitter jag och väntar på mat. Tog en siesta på eftermiddagen efter att ha vart på stranden. Smörjde in mig med solfaktor 20 överallt, oops blev ändå räka, får gå tillbaka till solfaktor 60 igen tror jag visst.. Helt sjukt underbart skönt i vattnet iaf

I förrgår åkte vi 40 mil genom halva Kroatien till, vad de kallar "Kroatiens Ibiza". Party överallt, massa ungdomar och festande. Det är partystranden Zrće som lockade alla turister dit.

Vi är fortfarande kvar här, bor hos Maria i hennes lägenhet, det är jätte fint!

Vi har vart ute och tittat på allt möjligt som de säljer, mest djindje, (krimskrams), sen har vi inte hunnit gjort så mycket mer, man är så slö hela tiden för värmen.

och idag är det ju ingen vanlig dag, för det är Alexanders födelsedag! =) hurra hurra! Grattis på dig bubben! Ut på äventyr på en hästrygg ett par timmar ska han få. Anar att han kanske är en aningen emot det eftersom han aldrig suttit på en hästrygg förut men nu har han inget val, vore ju oförskämt att inte ta emot en present haha!

Vi stannar här någon dag till sen åker vi tillbaka till sommarstugen i Orebic' . Där kan vi leva livet fullt ut med alla tillbehör. Där kan vi ta båten och åka ut till någon ö istället för att ligga som packade sardiner på playan med alla turister.

Ser fram emot att utforska obebodda öar, dra med grillbrickan och leva rövare för en dag.

Vi hčrs snart igen P U S S & K R A M

14/8

14/8-09 Fredag

10:00

Vi vaknade nyss, väntar på frukost, sen ska vi ta en lång promenad som vi har bestämt att vi ska göra varje dag efter frukost.

Igårkom vi hem halv 12 på kvällen efter att vart nere en sväng till hamnen. Där visade de deras båt och självklart var det lite extra drag dör nere bara för att vi kom ;) de hade byggt upp en scen där de hade uppträdanden, barn som vuxna, nyktra som onyktra, alla dansade. Vi stog där en stund och tittade sen ville dom ta med mig till ett annat ställe. Vi åkte med mopparna upp för bergen, på en lång slingrig, brant, kolsvart väg. Jag var lite rädd som under resan från flygplatsen till huset MEN.. när vi kom upp förstog jag att det var värt det, vilken utsikt! Man såg hur långt som helst.

Nu har jag hunnit ätit upp min frukost medans jag skrivit, en smörgås som utan att överdriva var 4 dm lång, med ost, skinka och tomat. Sen delade jag och Alex på en yoghurt i burk som var jätte god, oboyen är sjukt god och inte tala om den kroatiska mjölen, sagolik! Allting är så mycket godare här.

Nu ska jag dricka upp kaffet sen ska vi ut och knata lite..

Vädret: Lite halvmolnligt i morse men nu börjar solen komma fram. 28 grader.

Update

15:00

Nu har jag just kommit ut ur en skön kalldusch. Det behövdes verkligen.

Efter frukosten gick vi ner till stranden. Vi gick in och hälsade på Peters moster och några andra släktingar. Trots att jag satt som ett frågetecken när de pratade med varann så tyckte jag att det var riktigt trevligt! De bjöd på vin som man blandade ut med vatten. Dricka ett glas vin här mitt på dagen är inte alls ovanligt, tvärtom. Där dom säljer glass och vatten säljer de också starköl bara sådär.

Efter de fortsatte vi vägen längs stranden, Alex ville att jag skulle pröva kroatisk glass så jag köpte en strut med 3 kulor för (ungefär som i Sverige) 20kr, och jag skojar inte.. glassen var obeskrivlig. Det var som små, små iskross i glassen, och gissa om det var svalkande i solen, men tro inte att den varade i 3 stycken kulor länge i denna värme. Den började smälta ganska direkt så jag fick slänga i mig den fort.

Vi fortsatte och jag ville titta på lite krimskrams vid ett marknadsstånd intill vägen. Hittade ett par gulliga rosa foppatofflor som jag köpte.

Sen kände jag att det var min tur att bjuda för en gång skull så alex fick en stor kall öl som (tro mig) var mycket uppskattande i hettan!

Vi fick en toppen idé att gå upp på berget till kyrkan idag igen. Uppmärksamma GÅ UPP..

1 km i uppförsbacke ihettan utan vatten var sådär halv kul kan jag säga. (men nu kan man känna sig stolt) väl där uppe passade jag på att klicka lite med kameran, utsikten var underbar i dagsljuset. Sen gick vi ner igen och tillbaka till huset och tro inte att vi var torra under denna färd. Kan tänka mig att vi svettades ut ca 1 liter vätska haha. Det rann verkligen hela tiden. Vi gick ca 5 km sammanlagt. Tur att vi smörjde oss med solfaktor 60 i morse.

Nu har vi iaf sagt att varje morgon ska vi gå uppför den backen och ner igen för att få motion, men då lite mer välförberädda med vatten och handduk runt nacken för att torka svett. Vi ska bli mer hälsosamma. Nu mår man kanonbra och kroppen är mjuk och slank.

Bra samvete nu som sagt.

Ska laga till musslor nu till lunch. Väldigt lugnt ute just nu, folk tar siesta på dagen här.

Update..
Nu sitter vi på ett internet café, har ganska bråttom för det kliar i någons pokertarmar.
Men lägger upp lite bilder och inlägg lite fort så ni ser vad vi gör

Dagens outfit

ha det bäst så hörs vi! puss&kram <3

13/8 - 09

13/8 - 09 torsdag

Äntligen framme! Flyget tog ungefär 3 timmar. På flygplatsen i Kroatien mötte Alex pappa upp oss, då hade vi 20 mil framför oss till huset. Jag är inte rädd för mycket men tro mig, den bilresan var fan de värsta jag vart med om haha, bilar kör fan hur som helst och över på andra filen hit o dit.

Vi stannade längs vägen och köpte färdiguppskurna ostron med några droppar citron. Kostade ca 5kr per ostron, och då är det mycket billigare än i tex Sverige, fina grejer, men kan inte påstå att jag var sådär jätte förtjust i det. Kul att ha smakat iaf.

Lite längre fram stannade vi till och åt på en restaurang, där beställde vi in en grillad fiskbricka med ostron, friterad bläckfisk, grillad fisk, olika sorters musslor och lite annat plock. Måste säga att jag gillade den friterade bläckfisken bäst!

Vi stannade även till och tittade på Europas bredaste träd.

När vi kom fram till huset gick vi runt och titta lite, dels på sköldpaddorna som bor i deras trädgård. Första gången jag såg och klappade en sköldpadda på riktigt, jätte fränt va de!

I trädgården har de också citronträd, mandelträd, apelsinträd, olivträd, fikonträd och granatäppelträd. Fett!

Efter våran lilla upptäcksfärd i trädgården passade vi på att packa upp våra kläder, fick till och med en egen garderob (A) I LIKE!

En luftfuktiget på 31 grader, riktigt varmt. HETT!

Update..

21:45

Sitter ute på alltanen. Klippte av håret på Alex nyss, de blev kanon!

Förut sov vi ett par timmar, trötta sen resan. Sen gick vi upp och gjorde mat. Ris, grillade kottletter och sallad. Fick även smaka på bläckfisksallad, fest!

Det började skymma redan kl 6-7 men inte förän nu runt ca halv tio blev det kolsvart. Har tänt lite ljus här ute på alltanen. Luften är skaplig ikväll, lite småfuktig men ändå svalkande emot dagsvärmen. Något man inte kommer undan är syrsorna som låter ÖVERALLT exakt hela tiden, och det är ju inte som i Sverige, de låter typ 4 gånger så högt, men man vänjer sig med de.

Dagens outfit..

Vi hörs ha det bäst! puss&kram

arlanda

Klockan är 05:17. Vi har just checkat in. Sitter nu och väntar vilket vi ska göra i 2 timmar till, boooring.. Det är väldigt lugnt här just nu, knappt några folk och inga affärer öppna. Så vi får väl slå på en film eller nåt sålänge för att dryga ut tiden.
Har nog inte riktigt fattat att jag ska åka idag men nu börjar jag bli förväntasfull.

Trött, ful o slisk bild men måste roa er med något :)

Kommer sakna er mina vänner, men jag kommer höra av mig jag lovar! =)
Är väl tillbaka om ca 1-2 månader, då ses vi igen!

Ska som sagt försöka uppdatera bloggen med bilder och text så fort jag har tillgång till internet, så ge inte upp min blogg bara för att jag drar iväg! ;) De är här ni har koll på vad jag gör om dagarna i Kroatien.

Ska upp och ta en kaffe nu sen blir det nog en film, vi hörs! puss&kram <3

la familia

I´m gonna miss you!

Ska ner och äta middag med familjen för sista gången på länge,
Måste passa på att umgås in i de sista =)
Älskar er!

minnen

Sitter och tittar på lite gamla bilder från när vi var i Filippinerna, (taggar till lite)
riktigt kul att se tillbaka, ska verkligen ha kameran me överallt i Kroatien.
Det värsta när man är utomlands där de är runt 30-40 grader är att man är så ful hela tiden, håret blir lockigt av att man badar och svettas, sminket blir inge bra för ansiktet är så klibbigt.

Jag bjuder på dessa sliskiga bilderna!

När stunder blir till minnen..

dagar blir till timmar..

Igår hade vi någon slags hejdåfest? för alla vänner, de var kul att så många kunde komma trots att de var tisdag, vi drog vidare till satin senare in på kvällen.. tack alla för en trevlig kväll! <3

Är hemma en sväng nu, ska packa de sista sen försöka umgås lite med familjen de sista jag gör. Åker in till stan ikväll, ska träffa Carro en sväng och säga hejdå, sen sova ett par timmar för att sedan gå upp ca halv 3 inatt. Planet går kl 7 imorgon bitti från arlanda, så vi åker från örebro vid 3. Känns så underbart att åka bort ett tag, kan inte fatta att om ett dygn ligger jag kanske i det här grönblåa havet och päser i solen, underbart!

Kommer tyvärr inte ha internet på bärbara datorn men får försöka uppdatera lite på internet caféer.

Hörs om en stund PUSS

!!..

Synd att du ska vara som du är..

trött

Har sovit typ 11 timmar men ändå är jag trött, de hänger väl i sen jobbet.
Fick tvinga mig upp nu iaf, ska ner och käka en rejäl frukost vilket jag måste göra för min mage är knas! Sen måste jag börja packa, fick panik inatt när jag kom på att vi åker imorgon natt, och jag har inte packat?!
Kl 2 kommer alex och hämtar mig för vi måste städa det sista i lägenheten innan flytten, så de blir med andra ord en stressad dag,
men nu ska jag ringa pappi och fixa en grej! =)

Förvirrad :(

Vi hörs senare! P u s s & K r a m

:(:

"Sista dagen med gängen" imorrn.
Blandade känslor, skönt att dra på lite semester men samtidigt kommer jag sakna allt,
men vem vet, vi kanske ses i höst igen, så lätt ska de inte bli av med mig =)

"

J Ä R N G Ä N G E T !!

I oktober skulle jag ha blivit faster
men så blev det aldrig..